Laatste tien dagen van Ramadan!

Laatste tien!

 Morgen, 29 Juli met zonsondergang, breken de laatste tien nachten van Ramadan aan.

Deze tien nachten hebben een grote verdienste bij Allah de meest Verhevene.

Het was de gewoonte van onze nobele profeet salallaaho 'alayhi wa sallem om de laatste tien dagen en nachten van deze gezegende maand extra goed te benutten.

'Aicha radia Allaho 'anhaa overlevert dat de profeet salallaaho 'alayhi wa sallem zich in de laatste tien dagen van Ramadan meer inspande voor de aanbidding dan andere dagen. [Sahih Moslim]

Hij was gewoon om als de laatste tien nachten aanbraken, zijn vrouwen wakker te maken zodat ook zij deze gezegende nachten in aanbidding door brachten. Dit geeft des te meer aan hoe groot de verdienste van deze nachten is.

Lailatoelqadr

In deze laatste tien dagen bevindt zich een nacht die beter is dan duizend maanden! Deze nacht is Lailatoelqadr.

Allah zegt:

Voorwaar, Wij hebben hem (de Qoraan) neergezonden in de Waardevolle nacht (Lailatoelqadr). En wat doet jullie weten wat de Waardevolle Nacht is? De Waardevolle nacht is beter dan duizend maanden. [97:1-3]

Het is niet bekend op welke dag deze gezegende nacht valt, dit motiveert de moslim om iedere nacht van de laatste tien dagen goed te benutten. Wel is de kans groter in de oneven nachten. En het grootst is de kans in de 27e nacht. Maar dat is niet zeker, zoals sommigen dat denken.

De nacht breekt in de islam aan met zonsondergang en niet na twaalven (middernacht).

De profeet salallaaho 'alayhi wa sallem zegt: "Wie Lailatoelqadr staat (in gebed), diens voorgaande zonden worden vergeven." [al-Boecharie]

Ontneem jezelf deze grote beloning niet door een Taraweeh gebed te missen in deze laatste tien nachten.

Gedenken van Allah

'Aicha radia Allaho 'anhaa vroeg de profeet salallaaho 'alayhi wa sallem: Als ik wist welke nacht Lailatoelqadr zou zijn, wat dien ik dan te zeggen? De profeet antwoordde, zeg: "O Allah U bent Vergevensgezind houdt van vergeven, vergeef mij." [Ibn Maajah]

De smeekbede in het Arabisch:
 

اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
 
(Allahomma innaka ‘afowwon tohibbo al-‘afwa fa’fo ‘annie)

Wij dienen deze smeekbede vaak te herhalen in deze gezegende nachten, in navolging van het advies van onze nobele profeet salallaaho 'alayhi wa sallem. En hopend op Allah's vergiffenis.

Deze gezegende dagen en nachten brengen we door met het vermijden van zondes en nutteloos tijdverdrijf. Om vervolgens dichter tot Allah te komen met allerlei vrome daden: de vijf gebeden op haar voorgeschreven tijden, vrijwillige gebeden, Taraweeh, Qoraan recitatie, Sadaqah en het veelvuldig gedenken van Allah, zoals ibn al-Qayyim zei:

“De beste vastenden zijn degene die Allah het meest gedenken tijdens hun vasten”

Een aantal voorbeelden van smeekbedes waarmee de moslim Allah kan gedenken:
 

سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ العَظِيمِ
 
(SubhaanAllaah wa bihamdih, SubhaanAllaah al-‘adhiem)
 
سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ
 
(SubhaanAllaah walhamdolillaah wa laa ilaaha illallaah wallaaho akbar)
 
لاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ
 
(Laa hawla wa laa qowata illa billaah)
 
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ
 
(Astagfirollaah wa atoebo ilaih)

Deze smeekbedes kan je herhalen zonder dat daar een grens aan verbonden is. Zonder dat je daar wodoe voor nodig hebt, dus ook de menstruerende vrouw kan haar tijd hier goed mee benutten. Ook mag zij Qoraan reciteren, zolang het niet uit de Moshaf is.

De verstandige onder ons is degene die van elk mogelijk moment gebruik maakt om zijn Heer te gedenken. Lopend over straat, wachtend op het openbaar vervoer, liggend op de bank ...

“Voorwaar, door het gedenken van Allah komen de harten tot rust.” [13:28]

Beste broeders en zusters:

Wellicht dat velen van ons het gevoel hebben dat ze de voorgaande dagen van de Ramadan niet hebben doorgebracht zoals het hoort en zoals Allah daar tevreden mee is. Misschien dat we fanatiek zijn begonnen en langzamerhand zijn afgezwakt ...

Dan is de tijd nu aangebroken om de terugkeer te maken en om Allah in deze laatste tien dagen en nachten van onze beste kant te laten zien.



Wilt u ook aan de mailinglijst worden toegevoegd om regelmatig een bericht te ontvangen over uiteenlopende islamitische onderwerpen tijdens en na de Ramadan, meld u dan aan via:www.kennisviamail.nl
 
Stuur het door; "Wie aanspoort tot het goede, heeft dezelfde beloning als degene die ernaar handelt." [Sahih Moslim]

Abulfadl, student aan de Universiteit van Medina. Saudi Arabië.

19 Ramadan
 

1 reacties:

Conley Tiffany zei

Dr. Itua geneest mijn HIV, ik ben al 10 jaar een ARV Consumptie. Ik heb mijn best gedaan totdat ik Dr. Itua tegenkwam op de blogsite. Ik heb hem ge-e-mailen over mijn gegevens over mijn hiv en mijn locatie. Ik heb alles aan hem uitgelegd en hij vertelde me dat er niets is om bang voor te zijn dat hij me zal genezen , mij schenk me garantie, ik vraag me om dingen te betalen, dus als ik genezen ben, zal ik dankbaarheid tonen. Ik weet niet hoe ik het moet doen Dr. Itua. Ik kreeg zijn kruidengeneesmiddel via EMS Courier-service die bij mij op kantoor kwam 5 werkdagen. Het is een goede man en ik ken hem voor zijn goede werk. Mijn grootmoeder roept hem op om hem en mijn vrienden te waarderen, dat is een vreugde voor mij dat ik vrij ben van het nemen van pillen en dat dikke schoonheid een nachtmerrie is .je zult begrijpen waar ik het over heb als je hetzelfde probleem had ik was zijn agenda ook dat hij me onlangs stuurde, hij geneest een hele aardige ziekte zoals, kanker, herpes, fibromyalgie, hiv, hepatitis B, lever / nier Inflamatory, Epilepsy, Infertility, Fibroid, Diabetes, Dercum, Copd, en brengen ook Ex Lover terug .. Hier zijn Contact .drituaher balcenter @ gmail.com Of Whats_app-nummer +2348149277967

Een reactie posten

live duroos